tisdag 17 februari 2009

Kenya presentation och filmkväll

Idag har jag pratat om min resa till Kenya på Öppet hus på ön. Tiden krockade med ett årsmöte (tror det var med PRO) vilket var lite synd. Trotts detta var vi 25 personer som samlades och hade det riktigt trevligt i 1½-2 timmar. Är grymt imponerad av min kollega K som lagt ner mkt energi i att skapa bra program för Öppet hus.
Hade satt ihop en Power Point med bilder från Kenya som jag pratade till. Planerade material ungefär till 30 minuter...hade 30-45 minuter på mig och jag tog nästan 47 min inkl. en/två frågor. ...ska slipa på detta till nästa gång det är dags.
Märkte idag än en gång hur mycket jag brinner för mikrofinans. Och hur våra tankar är insnöade på bidrag. Förklarade idag skillnaden med att den hundralapp du vill ge direkt till en tiggar i t.ex. Kenya...hänvisa tiggaren till Jamii Bora...ta med hundralappen hem istället och investera den i Jamii Bora Scandinavia...det är det bästa sättet! En hundralapp som du själv har tjänat ihop, som är din egen är ofattbart mycket härligare, inspirerande och bär ett framtidshopp till skillnad från den hundralapp du fått i handen via tiggeri...den dödar människans kreativitet för en hållbar ekonomisk utveckling. ...mikrofinans...fattigdomens fiende!

Ikväll har vi haft filmkväll med SKUN. Vi såg Walk the line (om Johnny Cash), En tecknad om en katt...ah Oliver och gänget tror jag den heter och så The Best Man...en nja romantisk komedi om människor som håller på och gifter sig samtidigt som de egentligen vill gifta sig med någon annan...ett outtröttligt tema i filmvärlden:) Hade chips med mig...fick äta upp alla själv (väldigt synd om mig...not)...när slutade ungdomar äta chips? ...nästa gång blir det morötter.

Har fått en idé inför söndag. Förra gången (förra året) jag firade Salvadoransk folkmässa hade jag en mössa där jag skrivit ner predikans tre delar på lappar och så fick församlingen dra en lapp och på så sätt bestämma predikans utformning. ....funderar att på söndag använda mig av församlingen igen... Det är en tacksam mässa att göra något speciellt på för stämningen är uppåt och tilltalande. ...ska suga på den under morgondagen.

Inga kommentarer: