tisdag 3 februari 2009

James-Modern slav

Ikväll på den avslutande andakten med ungdomsgruppen visade jag en bild på James. James bor och jobbar på ett kaffeplantage utanför Nairobi. Han är hemma från jobbet denna dag...för att vi ska komma och hälsa på honom. Han tjänar 3800 shs (380 kr)/månad.

Vi bjuds in att sitta i hans hus, ett rum med en säng, en soffa utan kuddar (de har blivit tagna) och ett soffbord. Det finns inte mycket grejer, en kalender på väggen ett par finskor troligtvis för söndagens kyrkbesök och en bibel....troligen en av hans käraste ägodelar..l. Hur kan han som inte har något tacka Gud? Tanken kan vara nog så provocerande!
...så minns jag berättelsen "Flickan från Bosnien" Reportern frågar flickan hur hon kan tro på Gud i allt detta elände...flickan ser på reportern..."Hur skulle jag kunna klara mig utan Gud i detta elände...då skulle jag inte ha någon"...svarar hon ....Hur skulle James klara sig om han inte har Gud?
... och jag, tackar jag ens Gud längre för maten jag stoppar i mig varje dag? Jag som t o m har skaffat mig ovanan att alltid lämna lite mat kvar på tallriken ...James lever på 100 kr/mån resten skickar han till sin familj och försöker spara för att kunna ta sig ut ur sin situation...det är svårt att inte plocka fram plånboken och ge James pengar i handen direkt...men det är inte det han behöver...gåvor passifierar en människa och herofierar givaren. ...det han behöver är att kunna få ta ett nytt lån (hans business brann upp, han hade jobbat och sparat i 23 år för den). Och vi i gruppen vi 10 personer som träffar James bestämmer oss för att hjälpa James...hjälpa honom så att han kan ta ett nytt lån...det kommer inte passifiera honom. Det kommer förhoppningsvis (inshallah) få honom på fötter, han och hans familjs business. Ta bort honom från kaffeplantaget och det moderna slaveriet. ...något som är många av de rika invånarnas mardröm...att den billiga arbetskraften ska försvinna...och det ska vi bli två om!

Har precis klivit innanför dörren, möttes av en stor bukett blommor på soffbordet och ett presentkort på bokhandeln (mums)...nu blir de pyjamas och en tidig kväll...måste sova ikapp alla timmar som missades i Kenya:)

Inga kommentarer: