måndag 16 februari 2009

Psalm 882

I fredags upptäckte jag och S att vi mycket riktigt planerat in att ha psalm 882 idag...dock hade vi planerat två olika 882:)

Det finns många tillägg till psalmboken t.ex. "Psalmer i 90-talet" (grön bok) och Psalmer i 2000-talet" (orange bok). Båda dessa böcker innehåller en ps 882. Jag hade menat "Till din blomstrande äng" i det gröna tillägget. S förberedde 882 i den oranga.

Nu kommer jag inte ihåg vad ps 882 i den oranga hette men den passade så pass bra in på temat att S och jag bestämde oss för att sjunga den i början av predikan. S började spela och sjunga första versen direkt efter "-Så lyder dagens Heliga Evangelium. -Lovad vare du Kristus". Jag sjöng med honom i refrängen och tog andra versen.

På ungdomsgudstjänsten idag var vi 20 konfirmander, riktigt kul att fira gudstjänst tillsammans! Inte minst för att de har börjat komma in i att det är helt okej att lägga in frågor i predikan! Grymt inspirerande! ...hade jag vågat det som konfirmand...knappast:) ...eller kanske med rätt uppmuntran... Undrar man (läs kvinna) ngt även om det är mitt under en predikan (eller kanske främst då, för är det ngt jag som predikant vill är det att församlingen hänger med, vill vara med och då är frågan absolut fri!) är det helt rätt att fråga!

Imorn blir det en "ledig dag" med förberedelser inför min presentation av Kenya på tisdag. Har inte hunnit med att förbereda den under veckan, ser fram emot att få berätta om några av de helt fantastiska människorna jag mötte!

Inga kommentarer: