tisdag 3 juli 2007

Musik i sommarkväll

Ikväll har jag haft musik i sommarkväll....det innebär att man tar en kväll förslagsvis på sommaren släpar in musik (den här gången en skärgårdssextett bestående av sju personer...knasigt men i verkligheten räknas inte slagverkaren) i kyrkan och kallar det Musik i sommarkväll.

Jag skulle hålla en andakt i mitten av denna kväll och när jag kom till jobbet vid lunch idag (eftersom jag skulle jobba hela kvällen) satte jag mig och filade på vad jag skulle säga. Tänkte först ta upp skapelsen, naturen. Sen kom kyrkoherden in och pratade om den kommande söndagen med lärjungarskapet etc. Dock stod jag på mig med min skapelseidé...iallefall ett tag. Sen började jag också titta på söndagens texter och föll pladaskt för Hesekiel.

Hesekiel är en av de mer eller mindre knasiga profeterna i GT (Gamla Testamentet). Han går verkligen handgripligen fram. t.ex. låg han 390 dagar på sidan, en dag för varje år som folket Israel hade svikit Herren. Hans kallelse av Gud gick också lite annorlunda till då han blev uppmanad att äta upp en bok, vilket han gjorde...dvs bokstavligen är han bärare av Guds ord.

Iallefall Hesekiel was my man för kvällen! Dock! När jag hade suttit en 29 ½ minut och lyssnat på den fantastiska orkestern fick jag känslan av att nä, Hesekiel är inte mannen ikväll, det får bli något annat. Och så blev det! På en halv minut isch ändrade jag om i mitt lilla huvud.
30 sekunder senare stod jag då inför hopen av människor (kyrkan är full sådannahära kvällar) med ett nydissat manus i min hand:)

Livet är bra spännande...och om det inte är det så gör man det spännande helt enkelt.

En upplevelse idag var också att få åka ut till ön med min kyrkoherde och hans nya (en dag gammal) knallgula sportbil!

Inga kommentarer: