onsdag 25 juli 2007

Vad gör en präst?!

På temat: "Aha du är präst, vad soft, då jobbar du mest söndagar eller"

Ja percis...eller njä...inte riktigt bara söndagar..men nästan:) I princip går det inte att sammanfatta vad en präst exakt gör eftersom det varierar. dock kan jag såhär i backspegeln summera en helt vanlig tisdag nu under sommaren:

0900 Dagen börjar med fika!

Försöker fixa ihop nästa tisdag då jag som lysande ersättare på pastorsexpeditionen lyckats boka in två begravningar klockan 1300 i olika kyrkor och vi bara har en musiker... jätteduktigt verkligen:)

1030 Mot Ön och sorgehus besök. (dvs besök hos någon som har förlorat en närstående)

1215 Fumlar in i församlingshemmet på ön och hittar ett ganska fint i ordninggjort kontor. Jo jag har varit ute här innan men inte suttit och jobbat och sånt i detta församlingshemmet.
Har med mig Harry Potter och hinner faktiskt läsa ett kapitel samtidigt som jag äter lunch.
Hinner också ta sönder skrivbordet på kontoret, ett sidobord lossnar och telefon, fax, dokumentförstörare och sådana där tunga hemska matriklar går i golvet...typiskt...

1300 Träffar en dopfamilj ute på ön. Dopet är inte förrän den 16 september men eftersom de inte bor här och har semester nu var det perfekt att träffas.

1500 Tillbaka på kontoret. Börjar en liten lätt brainstormning inför kvällens musik i sommarkväll då jag har andakten. Stormningen slutar i att jag har 10 ämnen och ingen kapacitet till att välja ett. ...därför börjar jag titta på vad jag behöver skriva förnåt senare i veckan, inser att jag har en begravning, fyra dop och två gudstjänster...hm...kanske borde början.

Hinner dock inte börja särskilt länge:)

1700 Mot ett till dopsamtal! Ett dop som ska ske i hemmet en kväll i mitten av nästan vecka.

1830 Tillbaka på kontoret igen får tanken: Hur kan det ösregna en hel dag? Hinner dock inte ta reda på svaret. Äter lite överblivna rester från lunchen samtidigt som jag skriver en ny andakt inför kvällen. Temat blir döden. Med detta uppfriskande ämne drar jag mig till kyrkan.

1900 Kyrkan! (Wow det är ju här jag som präst alltid borde vara eller:) )

1930 Musik i sommarkväll drar igång. Fruktansvärt härligt att jobba samtidigt som folk spelar musik för en! I en timme spelar en trio och sjunger. WOW!

2050 Drar mig från kyrkan. Hemmåt i den lilla bilen som luktar ladugård.

2130 Dagen avslutas med fika, Harry Potter och kvällens Allsång på skansen.

Efter dagar som inte är söndagar är min lilla slutledningsförmåga att jag njo nja kanske jobbar litet mer än just på söndagen

Inga kommentarer: