torsdag 26 juli 2007

Värsta dagen hitentills

I morse var jag uppe extra tidigt för att piggna till inför begravningen jag skulle ha kl 1100. Ringde lite kring min semesterbokning men gav upp att slutföra projektet innan jag tog mig utåt ön och kyrkan.

När jag kom till kyrkan hade de anhöriga redan kommit vilket inte är alls ovanligt att anhöriga samlas och ser till kistan som redan är där etc. Kantorn hade inte kommit än vilket jag tyckte var lite synd för att jag då inte skulle hinna öva igenom Begravningsbönen som jag brukar sjunga innan.

Allt gjordes klart, la fram misale på altaret, tittade igenom handboken en sista gång, tog på microfon, röcklin och stola. Ljusen var tända, blommorna och kistan vackra.

Gick ut till vaktmästaren och representanten från begravningsbyrån....ännu ingen kantor i sikte. Kanske det var broöppning...kanske någon trög båt pågång igenom...

Tio i elva ringer jag till kyrkoherden för att höra om han kan kolla upp var kantorn är. Han får inte tag på honom. Jag och representanten berättar för de anhöriga att kantorn inte dykt upp. Vi tar en bensträckare. Kantorn går inte att få tag i.

Alternativen blir att antingen köra utan kantor eller vänta tills vi kan få en "reserv"kantor att komma...det tar dock minst 45-1tim för någon att komma ut...

Ah vilken tragedi. De närmast anhöriga har lagt ner så mycket tid i att välja psalmer och de perfekt vackra och stämningsfulla in- och ut-styckerna.

Beslutet: Vi kör utan kantor. En anhörig spelar i början och slutet.

Resultat: En vacker, personlig begravningsgudstjänst. Önskar jag kunde spela orgel...har dock aldrig sjungit begravningsbönen med sådan klang förut...jag gjorde vad jag kunde.

Det sägs att den första begravningen glömmer man som präst aldrig...Jag tror inte jag kommer glömma den tredje heller.

Många människor möter Svenska Kyrkan genom dop, begravningar, bröllop etc.... de är så viktiga. De får bara inte bli fel, det kan sätta så djupa sår.

Plåster på såret kom i eftermiddags då det blev klart att jag får två veckor på Korsika. En vecka havskajakpaddling helpension med ucpa och en vecka hotell, halvpension (frukost +3rättersmiddag) med Langley. Helt underbart. +kommer ha ett dubbelrum på Korsika v34 om det är någon som är sugen att komma ner!

Inga kommentarer: