onsdag 20 februari 2008

Host host snörvel

Egentligen en perfekt vecka för att bli förkyld...men jag måste erkänna att det är rätt drygt:)

Trotts detta snörvlande har jag idag lämnat in min ansökan till en komministertjänst till sommaren (håll tummarna).

..och kanske trotts detta envisa snörvlande tog jag och min kyrkoherde årets första gemensamma cykeltur! Vi cyklade till Rosenholm och tillbaka, en mindre "lunchrunda" på runt 16 km, vår plan är att cykla på luncherna, ungefär några gånger i veckan, beroende på hur mycket begravningar vi får etc.

Imorn...och nja ikväll/inatt ska jag fundera över ämnet "Kampen mot ondskan" som är söndagens tema. Rent spontant får jag både glädjerus och kalla kårar när jag läser evangelietexten som handlar om hur Jesus botar, driver ut demoner och helar människor.
Texter som verkligen visar på att han var Guds son...samtidigt som de har missbrukats inte mintst av karismatiska rörelse a la "Be så blir du frisk"...är du sjuk har du inte bett tillräckligt.
Frågorna hopar sig: Varför blir vara vissa helade? Varför finns ondskan i en värld som är skapad av en allsmäktig Gud? Varför stoppar inte Gud det onda som händer?

Ska höra med pedagogen om vi har en marionette docka (ett viljelöst redskap, en docka som styrs av trådar)... en docka som kan visa på varför Gud inte griper in i allt ont som sker...en docka som kan visa på varför vi inte kan styra Gud till att uppfylla alla våra önskningar. ...samtidigt som det inte just nu känns helt tillfredsställande att sluta där...det måste finnas något mer...ska suga på den karamellen...förhoppningsvis hinner jag bli lite klokare tills på söndag!

Inga kommentarer: