fredag 1 februari 2008

Jesus förbryllar mig

och troligtvis lärjungarna också. När han i söndagens evangelietext åter igen berättar för lärjungarna att han ska dödas när de kommer fram till Jerusalem förstår de honom inte. Än mindre kanske de förstår varför de trotts allt fortsätter gå mot Jerusalem...i typ 40 dagar till... knasigt och förbryllande.

När jag får såhär riktigt mycket att göra som jag har just nu (massvis med konfirmander både på kvällar och helgen, dop, mässor, begravningar etc) brukar jag drömma och längta tills dess att jag åter igen kan ta en skönlitterär bok i min hand...tänk vilken lyx att ha något smarrigt och naggande gott att läsa.

Semester är en typiskt tid för naggande god läsning. När jag var iväg i Sälen vecka tre passade jag på att läsa lite andra författare än vad jag brukar...och jag föll för alla tre pladask.

1. Doris Lessing -en nobelpristagare, brukar inte tycka om "deras" böcker. Därför blev jag riktigt gott och härligt överraskad när boken faktiskt var bra! (läste Martha, har skaffat Bra gift som ligger och gyttar till sig)

2. Karin Alvtegen -Skam, hon skriver om människors grundkänslor...eller de känslor vi alla oavsett kulturer sägs ha. Lite som Karin Fossum...en skräckbok utan mycket blod och sånt. Typisk "choklad" bok (dvs en liten bok som är go och snabb att läsa, lämnar spår)

3. Kahled Hosseini - Flyga drake. Annorlunda bok. Både följa en annan kultur (Afghanistan) och ett människoöde. Tänk vad de små valen kan ställa till stora förändringar i våra liv...det är knappast de "stora" valen som slutligen bestämmer vilka vi är.

...just nu får jag frossa i en annan Karin Alvtegen bok (Svek)...det blir på söndag kväll.

Fast det förståss det är inte bara Jesus som förbryllar mig till helgen...vad är en Salvadoransk mässa?!

Inga kommentarer: