söndag 3 februari 2008

Lycklig, gammal och trött

Har haft ännu en helt fantastisk söndag. Den börjar egentligen redan på fredag och lördagskvällen då den sedvanliga paniken sätter in "jag kan inte" "vet inte hur man gör" "jag blir sjuk" "jag har feber och kommer ändå inte kunna ta mig upp" "ringer kyrkoherden nu.... eller vänta jag skulle kunna säga...etc"

Väntar uppe länge på kvällen innan och sätter klockan riktigt tidigt söndag morgon...för att snosa en stund i tron att "jag är ju nästan klar" ...sen stiger jag upp i smått panik inser att jag inte alls nästan är klar, jobbar effektivt, fokuserat, andas ut kokar gröt och ger mig iväg.

Idag hade jag flera olika "teman" jag ville ta upp: Fastan, Salvadoransk mässa och Kärlekens väg. I all predagogik kring homilitik (predikolära) är det dödsstraff att ta upp olika trådar. Regeln är EN tråd som går hem är bättre än flera som trasslar...dock gjorde jag idag ett experiment:)

Tre lappar tre ämnen "trådar" församlingen fick dra ordningen...blev riktigt trevligt och inte minst intressant för alla inblandade:)

Imorn (måndag) väntas en ledig dag inklusive storbesök från Polen. Tänkte hinna ut en sväng till Mormors (snart även Morfars) grav innan dess. Bussen ut och springa hem...en klassiker.

Inga kommentarer: