torsdag 7 februari 2008

IT-dagar...hela dan +konfirmander (såklart:) )

Idag har jag varit i Ronneby hela dan på Svenska Kyrkans IT-dagar. En dag full av IT kan man (läs kvinna) tänka...och tänka sig det stämmer!


I klassisk IT anda hade jag min dator med mig och försnillade lite tid i och med lunchen med att skriva klart en artikel som jag skulle kunna skrivit...nja för ett tag sedan:) (sista minuten ger en härlig positiv "stress" känsla).

Jag kan inte säga att hela IT dan var underbar eller kass. Dock kändes inledningen inte direkt riktad till mig. ...vi fick en introduktion med hur datorer har krupit sig in i våra liv (mobiler, kamror etc)....jo jag vet...

Avslutningen däremot gav mig några "eye opener"

Föreläsaren presenterade Second life. Vilket är ett virtuellt samhälle. I detta samhälle var han medlem i en Anglekansk församling och gick på gudstjänster på internet. Han berättade även om hur han hade firat andakt med sina ungdomar med ett gäng irländska ungdomar via datorkameror. Ungdomarna hade träffats i Taizé och en dag kom frågan om de inte kunde fira mässa tillsammans. Sagt och gjort. För dagen blev dock den irländske prästen sjuk och bara på den svenska "sidan" fanns det en präst. Vid instiftelseorden bad den svenske prästen den irländska sidan att lyfta upp brödet och vinet till kameran.... ...funderingen kommer.... funkar instiftelseorden via webkamera???
....kanske en klurig tanke....

men tänk såhär: Sätt på tv:n en söndag förmiddag. Se på tv-gudstjänsten. Känns välsignelsen i slutet äkta? Kan den beröra?...men den är ju inspelad?.....är det en lika klurig tanke? Kanske kanske inte.

Direkt efter att IT-dan var slut (jag kom på 10:de plats på tipspromenaden och fick med mig två isskrapor och ett paraply med texten: SENSUS på) åkte jag och pedagogen i ilfart till ön för att ha konfirmander.

...sen har jag kravlat mig hem...tvättat...packat väskan...för imorn bär det iväg.

Inga kommentarer: