fredag 29 februari 2008

Temadag dopet

Lunds stift har bestämt sig för att "köra" ett X antal projekt under framförallt 2008 men även 2009...tro fasen de började redan 2007 också. Ialelfall! Dessa projekt har ett antal församlingar knytna till sig runt om i stiftet. Min kära kyrkoherdes agg mot sådanna hära projekt är vida känt (dvs stiftet viste redan från början att vi inte skulle anmäla oss frivilligt).

Stiftet ringde därför upp kyrkoherden...ett antal gånger:)

NU är vi anmäla till projektet: Dopet!

Som ett startskott på detta projekt har vi idag haft en hel förmiddag med samtal mellan mig, kyrkoherden, pedagogen och en stiftmänniska (dock en av de bästa!). Själv blev jag riktigt inspirerad och känner att jag absolut skulle kunna tänka mig gå in i projekttanken...om det var så att jag fick ägna min tid åt ETT särskilt projekt i taget under en viss tid...dream on:) Nä men vi ska på olika sätt få in en mer tydlig diskussion, tanke etc kring dopet i våra olika verksamheter.

...bland annat ska vi prata om dopet på lägret (inte alls bara för att vi istället för att prata om dopet förra veckan såg klart på Jesusfilmen, utan för att vi på så vis får mer tid till dopet etc!)


Något jag ständigt möter i dopsamtal är orden: Gudmor och Gudfar...lite roligt med tanke på att det är något som fanns under 1700-1800 talet och levde kvar i vissa församlingar in på 1900-talet men absolut fortfrarande lever kvar i folkmun!
Så sent som på kommunfullmäktige igår mötte jag en av mina släktingar (vars släktings bilder jag fått hem massor av i konfirmationsfottoreklam) som sa: "Ja, hon är min Gudmor!"
....kontentan av detta blir i denna stund just nu: Jag vill också ha en Gudmor (även om de är avskaffade för länge sedan....det är ju sjukt coolt att kunna säga!)!

Inga kommentarer: