torsdag 31 juli 2008

Mot Riksmöte Uppdraget

Nu far jag till Kristianstad och Riksmötet! Har längtat efter att få komma på plats och sätta tänderna i de praktiska förberedelserna (packa ljus, oblater, vin och sittkuddar runt hela stan). Funktionärerna kommer under lördagen, deltagarna på söndag...ah...då ska allt (läs detmesta) vara klart.

...har nästan helt klart för mig hur mina betraktelser ska te sig med texter etc. Nu på förmiddagen träffar jag U som jag ska sätta mer musik och helheten med...spännande och att se vad det blir...är redan nervös...ska ju hålla gudstjänster med Svenska Kyrkans Unga...de gudstjänter och den organisation som gjort att jag är präst idag. För exakt tio årsedan hade vi Riksmöte i Karlskrona...och den känslan minns jag fortfarande...tänk om riksmöte 2008 kan ge minst lika härliga gudstjänstupplevelser...det är min dröm!

5 kommentarer:

Sus--IE sa...

Välkommen till Kristianstad!
jag kanske hinner komma till kyrkan - men det är mycket med det jordiska just nu!
förresten jag har äntligen givit mig ut i hetluften igen - ja, ... eller ...
det är ju inte precis nån som hittar till min blogg

Sus--IE sa...

Anna !
Jag har hamnat lite grann i hetluften!
Hjälp mig.
Hela meningsutbytet finns på min blogg. Bara att följa länken från min kommentar här

Susanne Englund

AnnA sa...

Ja jag ser det...oj oj...det som jag tycket var mest lustigt är kombinationen av "Följa Gud, kyrkans tradition och 1958" ...förstår inte hur ett upprättande av Guds ord kan leda till att kalla någon "Tjurkärring (=prästvigd kvinna) eller att ifrågasätta någon annans kallelse...och framförallt vad är det som säger att beslut just 1958 strider mot Guds ord? På något sätt är det väldigt trångt i kanterna (en "liten" sakfråga)i vår kyrka och mycket plats i mitten (Jesus)...

Den största frågan borde vara kyrkans mål och verktygen att använda för att nå det! Dock finns det en bokstavstro (som går emot sig själv genom att välja ut vissa Guds ord och blunda för andra)...och det är min "stora sorg" i livet att jag inte är den människan som kan tränga igenom dessa vattentäta murar...så jag kanske inte ska stånga pannan mot dem...det är som "de vise säger" En tillräckligt stor livskris behövs för att en förändring ska ske...

Sus--IE sa...

Det mest komiska är ändå tilläggskommentaren som en extra slutkläm:
Dessutom ser det töntigt ut med kvinnor i prästkläder och biskopsskrud!.
Samtidigt har hon berättat att haon har en av sveriges högsta utbildningar. Med det språket!!!

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu