måndag 25 augusti 2008

Bli kyrkopolitiker!!!

Få saker inspirerar mig så mycket som kyrkopolitik! Varför? För att det finns få saker som har en sån potential som kyrkopolitik att bli något bättre/större/utvecklat än vad det är idag (dvs det som får mig att bli engagerad i saker är min vilja att förändra, få saker att fungera...där är kyrkopolitiken oehört tilltalande).

Sitter just nu med FISK:s program och ser hur det ska kunna formas och slipas till inför nästa års kyrkoval!

...tänk om mina ungdomar i församlingen kanske vill starta en lista?...eller ställa upp...om de får plats på listorna....för ofta gnälls det om att det inte finns ungdomar som vill vara med...problemet som jag ser det är snarare att när ungdomar har intresse och visare det finns det alldeles för många "veteraner" som har suttit på sina poster länge och som tänker sitta kvar där och visa de yngre att det inte är så lätt att flytta på erfarenhet.....vilket gör att unga inte kommer på valbara platser...och varför ställa upp på en lista....lägga ner sin inspiration, kraft och energi på något som aldrig ger någon utdelning i form av uppdrag?
Ler alltid när jag tänker på vår slogan som vi arbetade med inför kyrkovalet 2001 "Det är jobbigt att resa sig när man suttit för länge"

Bli kyrkopolitiker! Det är enklare än du tror (du kommer in om familjen, vänner och lite släkt röstar på dig...krast är det så iallefall i små församlingar) och mycket roligare!

Inga kommentarer: