tisdag 12 augusti 2008

RM08 review

Är ”Efter riksmötet trött” ska ta mig en liten liten review:

Kommer alltid ha textraden: Oooo Gud i minnet. Lyckades på inledningsmässan börja sjunga denna helt själv bredvid min Biskop som stod och skulle bryta brödet….ah…under hela veckan blev detta en grej som förföljde mig folk visslade, nynnade, sjöng den i min närhet☺ Jaja det bjuder jag på

Vi har sjung mkt mkt lovsång under detta riksmöte. Mötesbandet var ett lovsångsteam från Göteborg som såg som sin uppgift att spela mycket och länge. De var riktigt bra.

Ett annat citat som kanske…ja inte är lika rumsrent som Oooo Gud har med kokain att göra. Vi hade kristianstads tidning hos oss några gånger under veckan och en av de första dagarna i Kristianstad…kan till och med varit torsdagen (dvs första dan i staden för projektgruppens del) pratade vi med dom och de undrade hur känslan var att åka på sitt första riksmöte…detta är en känsla svarade jag…en känsla som det bara går att själv uppleva. …det kan liknas vid första gången man tar kokain. Det är obeskrivligt och den känslan går aldrig riktigt att komma tillbaka till (Ahhhh! Lite illa vald liknelse!!!! Hade D:s besök hos konfirmanderna i färskt minne där han beskriver den otroliga känslan av att börja knarka och hur det blir som ett moln att få komma tillbaka till…) jaja riksmötet hade ju inte ens börjat☺

Skrev några ord i riksmötestidningen på dagen ”Upddrag Älska Gud” där jag skrev att vi måste våga slänga ut Gud, Jesus ibland för att känna hur mycket vi vill ha dem i vårt liv. Vi måste våga tvivla, våga ifrågasätta vår tro.


Vi hade många härliga gudstjänster och mässor! Några att nämna är Countrymässan. En mässa tillsammans med ett countryband där deltagare fått sjunga, spela och dansa linedance under dagen och allt sattes ihop till en mässa i slutet. Mkt bra!

Såg inte så mkt av riksmötet förutom gudstjänsterna då dessa var utspridda över hela dan: morgonmässa, middagsböner, kvällsgudstjänst/mässa. Mitt arbete var mkt att förbereda och hjälpa de medverkande och andra saker som hände som vi inte förutsett. Sena kvällar och tidiga mornar satt vi också med projektgruppen och samlade ihop oss etc.

Var själv inte delaktig i alla mässor, gudstjänster. Min filosofi var att jag själv inte behövde ha gudstjänsterna utan såg gärna att andra i gruppen och övriga hade dessa. Dock var jag med och celebrerade eller delade ut nattvard vid några tillfällen just för att hjälpa upp den som hade ansvaret.
Midnattsmässan var en av de mässor jag hade ansvaret för (jo jag hade ansvar för alla gudstjänster men inte medverkande ansvarig i alla). Kändes jättebra att inför rikstmötets sista kväll som avslutning på ”stiftskampen” ha en avslutande mässa. Det kändes jättebra! Vår pärlplatta med nästan 140 000 pärlor var också klar denna kväll och smyckade kyrkan.

Avslutningsmässan gick också bra (ingen O guds lamm på fel ställe denna gång…fick revansch på dess placering).

Efter avslutningmässan började deltagarna bege sig hemmåt. Vi i projektgruppen och funktionärerna började packa ner lägret…för min del lite utspridda grejer i kyrkorna, församlingshemmet och andrummet på Yllan…där golvet var lätt täckt av grus och pärlor.

Kvällen blev en perfekt avslutning för funktionärerna! Vi åkte till Åhus strand. Badade, åt massor med mat, gick tipsrunda, sjöng runt lägerbålet och delade ut presenter till våra underbara funktionärer!
Lite trött som jag var denna kväll fick jag tag på en Megafon! Denna megafon och jag blev ett under kvällen och jag intervjuade lite deltagare och även andra gäster på stranden☺ Önskar mig härmed en megafon i julklapp! Megafon is the shit!

Ska ta och skriva ihop en utvärdering om riksmötet och framförallt gudstjänstlivet…just nu är jag dock lite för trött för att göra detta☺

Inga kommentarer: