måndag 11 augusti 2008

Sviter av livsvisdom V

Är hemma igen efter ett helt fantastiskt Riksmöte! Är hur nöjd somhelst...plus att jag har sovit hur länge somhelst sen jag kom hem:)

Kan dock fortfarande inte komma in på internet hemma (se livsvisdom V). Vilket gör att jag idag vandrat bort till biblioteket (kors i taket...eller heter det kryss?) för att fixa lite som inte kunde vänta tills jag börjar jobba igen imorn.

Vad gör jag när jag inte har en dator?...SORTERAR SÅKLART!:) Har spritt ut alla mina kort (eller alla och alla...alla de jag har på papper) över hela lägenheten för att sortera dem in i pärmar. Mitt första egna "album" är från 1991 och sen rullar det på....och inte ett enda kort är insatta i ordentliga pärmar..."nä men det ska jag göra sen någon gång"...Nu är det pågång! Har i helgen suttit framför tv:n och sorterat kort (precis som jag annars brukar göra fast det då är spindelharpan på datorn...sortera kort har liknande effekt).

J frågade mig igår när vi var ute och sprang vad jag ska göra på jobbet i veckan...och hör och häpna!!!! Jag hade inte stenkoll! Dvs jag har lyckats att inte stressa upp mig och tänka på vad jag ska göra nu i veckan och till helgen...slår däremot vad om att jag ska predika...någonstanns i hjärnbalken har jag temat "medmänniska"....ska inte sätta hundra på det dock...men om det är det så har jag en idé någonstanns...jaja det blir för morgondagen att lista ut. Nu ska jag vidare till stadens bokaffär och skaffa fler pärmar till kort!

4 kommentarer:

Sus--IE sa...

Hej du Anna!
Ska du ha gudstjänst i helgen . Kan du inte skriva din predikan illa kvickt o lägga ut den på nätet. Så kan jag snålåka lite.
Jobbar min första vecka nu i Heliga Trefaldighets församling!

Anonym sa...

Nu har jag läst ifatt alla dina inlägg som jag missat sedan jag lämnade Växjö på midsommarafton! Är fantastiskt kul att läsa vad du hittar på och tänker - du låter så ärlig, modig och ofta klockren. Jag störs inte av ditt stressade, fullpackade schema - något som jag annars lätt gör när människor i min närhet rusar på, är effektiva och får massor av saker ur händerna, motionerar och flänger runt... Tror att det är för att du verkar göra det med sådan glädje och lust - ofta klagar folk när de berättar om allt de måste/ska/har gjort. Jag har haft en lugn, underbar sommar (med vissa bottennapp givetvis...) och ser fram emot att börja läsa och har upprop den 1 september. Det blir kandidatkursen i religionshistoria i Växjö och kursen Svenska kyrkan i Lund. Ska även träffa studievägledaren på teolgen för att planera resten av mina studier. Spännande!!! Lycka till med din predikan!

AnnA sa...

Sus: Har börjat spåna idag! Under riksmötet hade vi en hjältekväll och då fick bli bl.a. tio punkter för att bli lite mer hjälte. Eftersom det är medmänniskan som är temat tänkte jag krocka ihop hjälte med medmänniskan. Fastnat lite för hur spontant glada vi kan bli av att få en liten hjälp och hur spontant otrevliga vi kan vara mot varandra. Men ganska mycket fokus på hjältar....det råder lite hysteri och snedvrideri kring vad en hjälte är också... plus att temat passar bra in i OS...kanske det föds en ny hjälte just nu med ett nytt guld/medalj. Sen är ju söndagens gammaltestamentliga text en grym klassiker....vem förstår den vid första läsningen??? helt tagen ur sitt sammanhang:) Den måste ju bara förklaras. Plus att där finns många hjältar i den texten:) Okej det var mina spontana "precis just nu" tankar:)
...ska se om jag inte kan bli klar med en predikan imorn eller på torsdag...bara för att visa för migsjälv att det går. Lycka till i H.T! Jobbade där (kan vi nästan säga) under riksmötet och musiker U och vaktmästarna L och G är kanonmänniskor att jobba med! Plus att U och Präst L sjunger gudomligt tillsammans! Jag är grymt avundsjuk på dig som får jobba med dem!

AnnA sa...

Hej Linda!

Ah vad gytt med religionshistoria!! blir så sugen! Kursen Svenska kyrkan i Lund ingår i den "nya prästutbildningen" vilken jag hann bli klar med innan den kom till. Skulle vara kul att höra vad du tycker om den!