torsdag 14 augusti 2008

Underbara samtal

Igår hade jag "Stora samtalsdagen" Träffade tre nyblivna föräldrar och ett sorgehus. Som tur väl var hade jag lite luft mellan varje samtal så att jag kunde ladda om och "börja om pånytt" varje gång. För varje möte med människor är kanske deras första eller enda möte med "Kyrkan/Präst" på flera år...satt i det perspektivet ligger det ett stort ansvar i att göra varje samtal viktigt och bra. Igår hade jag från mitt perspektiv (svårt att säga hur de jag mött upplevt det) fyra fantastiska samtal. Alla var inte långa några var lite längre men efter alla kände jag en stor tacksamhet inför dem jag mött...wow vilket jobb jag har! "-Får du göra detta på arbetstid?" Var en fråga jag fick i ett samtal...och jepp! Tänk att ett samtal kan vara så naturligt och trevligt att människor verkligen undrar om det är ett jobb (eller kan en lite slugare tänka: Jaha där har hon suttit och haft trivselsamtal med människor på arbetstid...usch!...tänk då en gång till....vad är uppdraget som präst? Att bara prata dopgudstjänst/vigsel/begravning...eller att finnas där för människors funderingar?) Jag ser det som en stor förmån att få träffa alla dessa människor. Helt fantastiskt.



Några hade rest långt så jag hade fixat lite bullar och saft. Höll på till ganska sent på kvällen så när jag väl var färdig försökte jag packa ihop mig...och ah...jaja..ingen är perfekt....glömde saften på bänken:( ...i detta kök härskar G och hon tycker inte alls om att det glöms framme saker så när jag kom i morse...ja då va de det första jag fick höra...alltid lika spännande:)



Denna veckan har inneburit sena kvällar och tidiga mornar. Var t.ex. uppe i morse och såg simningen 0445 och så kommer han sist! Ahhh missär:)



Ska snart till Kristianstad och vara med på möhippa för H som jag och A viger ihop den 23 augusti.

1 kommentar:

Jeez sa...

Det är verkligen roligt att träffa alla människor, jag håller med!