söndag 16 mars 2008

Familjegudstjänst erfarenhet två

Med förra terminens familjegudstjänter i ryggen gick jag med längtan och förväntan in i denna termins och dagens gudstjänter.


Den första var i Missionshuset. Efter det lilla missödet med skrivaren (fick i ilfart åka in till jobbet och trycka ut lite papper:) ) kom jag fram. "Det blir nog inte så många idag, flera är sjuka." -Ingen fara! (Min inställning till det mesta inför en gudstjänst...vad somhelst kan alltid hända!)

Och det hände det. Vi fyllde i princip Missionhuset i förmiddags. Visst människor satt inte trångt men ändå fyllde vi på alla bänkar! Kul, härligt. Och barnen sjöng riktigt bra och mycket tänkvärt.


Med ångan uppe och med massor av idéer (vill ha konfirmanderna lite oftare till Missionshuset etc) for jag vidare till ön och dagens andra familjegudstjänst.

Kom på att även på ön kommer kyrkan att fyllas på rätt bra idag. Och det gjorde den (alltid kul med mycket folk i blandade åldrar).

Även dopfamiljen kom på plats. Blev en speciell gudstjänst med massor av olika inslag. Församlingsmedlemmarna som satt långt ut i bänkarna fick palmblad att lägga framför dagens procession. I processionen gick barntimmebarnen iförda mantlar, åsnor i händerna och bakade kors runt halsarna...wow vilken syn! Efter barnen kom dopföljet, wow vilken blandning.

Jag försökte koppla olika saker idag. Dels spelet med att växla tilltal vuxen-barn. Började min predikan i predikstolen med ett kort tilltal till föräldrarna för att sen gå ner till Expertpanelen i vem Jesus vad och han ville oss (barnen) nedanför.
Lekte lite med Charlotte Perellis låt Hero....tur att den vann:)

Ville också få ihop en koppling mellan Fastekampanjen Vatten för liv, Livets vatten och dopet.

Många trådar blev det...dock det jag är extra nöjd med är dagens placering av det stora påskägget i kyrkan. Hade satt det längst upp på orgeln. Är grymt imponerad av barnen som inte bara hade lagt märke till det utan också på frågan: "Tror ni Jesus skulle kunna lämnat något tecken, något han vill säga till oss här i kyrkan idag?" "Har ni sett något som Jesus skulle kunna använda sig av för att prata säga något till oss?"... Och barn kan du lita på! De ser allt! Och förstår mer än vad vi ibland kan tro...såklart menade jag ägget uppe på orgeln. Och i det låg tillslut inte godis utan världens mest värdefullaste ting (en spegel där du såg digsjälv...det mest värdefulla). Det som fick Jesus att inte springa sin väg utan rida in i Jerusalem. För dig och mig. För det mest värdefullaste som finns!

Inga kommentarer: