onsdag 19 mars 2008

Kanon -ett olatsord

Har lyckats lägga till mig med ett ord jag inte kan bli av med. Kanon!...kanske vi kan tänka...dock, ack fy och ve....det är just "kanon" jag behöver försöka bli av med (känns som en klurig situation att förklara i en alldeles för rörig mening).

Imorn är det Skärtorsdag (reningstorsdagen, tvättdagen). Jesus är mitt uppe i sin vecka som är allt annat än stilla. Bland annat har han ridit in i Jerusalem, rensat templet, haft massor av lärda diskussioner och mitt i alltihop samlas han med lärjungarna för att fira en påsk som vi och de aldrig kommer glömma. Istället för de traditionella påskhällsningarna och välkända judiska orden gör Jesus en "Ny påsk" Han tar upp brödet, istället för att välsigna det, dela ut det till personerna kring bordet säger han: Detta är min kropp....

Har två mässor imorn. Vet inte riktigt från vilket perspektiv jag ska ge mig in i Skärtorsdagens mässor än...håller på och känner in inför imorn. Ska bli spännande att fira påsk. Spännande att imorn duka av altaret efter gudstjänsten. Allt ska bort, inför Långfredagen avslutar vi Skärtorsdagens mässa med att bära ut allt.

På förmiddagen tar jag emot en klass från skolan som kommer för att besöka kyrkan. Har tusen idéer på vad jag vill berätta för dem om kyrkan etc. Har till och med pluggat på historiska åtal och när predikstolen respektive orgeln är byggd...vilken ungdom det nu är som går i sjätte klass som skulle råka vara intresserad av detta. Den som lever få se. ...Jesus lever iallefall ungefär en och en halv dag till, Kanon!....eller ja kanske inte just ka....

1 kommentar:

Anonym sa...

Tvättdagen var en passande benämning... tre veckors tvätt hänger och torkar överallt i lägenheten, och mer i tvättstugan...