fredag 14 mars 2008

Spannar, påskägg och speglar

Är dagens fångs efter ett besök hemma hos mina föräldrar ikväll...nu ska jag bara klura ut exakt hur jag ska använda dessa i söndagens familjegudstjänter:)

Änsålänge finns det lite för mycket idéer och tankar om vad som kommer att rymmas på söndag. Palmsöndagen spretar lite förmycket!
Jesus tågar in i Jerusalem. Människor jublar! Nu! Nu, är stunden inne för befrielse, för drömmars uppfyllelse.....ångest...vi vet ju redan nu på förhand vad som kommer hända natten till fredag och speciellt under själva långfredagen...vem jublar då? Vem förstår då att lägga ut mantlar och palmblad på den blodiga vägen till Golgatan... ...att jubla på Palmsöndagen...hur stod Jesus ut? Han viste precis som vi nu idag vet att han red rakt in i döden. Fast! Det är ju bara ett av tusentals "teman" för dagen.
Fastans stora insamlingsperiod når sin slutpunkt på söndag. Vatten för livet-Vi i Sverige använder ungefär 40 lite vatten/dag bara till att spola ner i toalettstolen...sjukt. ....undrar varför jag fick med mig fyra av mammas plasthinkar?...vem orkar bära dem några kilometer bara för att få gå på toa en dag? I den ena familjegudstjänsten blir det dop. Vatten för livet-Dop. Älskar kopplingen jag skulle kunna få till...ska suga på den...
Melodifestivalen...Palmsöndagen kommer i år morgonen efter melodifestivalen. Hur förhåller sig den vinnande låten till söndagens tema? INGEN ANING! Men jag slår vad om att den på något sätt kommer att få plats i predikan...hur? INGEN ANING!

Min favoritvers i söndagens evangelitext är utan tvekan: Herren behöver dem, men han ska strax skicka tillbaka dem. Har ett gott litet trevligt minne från ett riksmöte (med Svenska Kyrkans Unga) då jag blev skickad att hämta en grej med just de orden:) Kanske lite internhumor men ändå det är ju fredagskväll!

Imorgon samlas runt 300 av Karlskronas konfirmander till en gemensam konfirmanddag. Jag har fått lov av min kyrkoherde att vara med halva dagen OM jag orkar...ska samla mina krafter för allt jag äger och har, vill verkligen vara med en stund imorgon.
När vaktmästarna kom in på kontoret i eftermiddags och "skulle göra helg" vände sig min kyrkoherde (som precis hade suttit och berättat hur han ingående kommer att träna varje dag nästa vecka bara för att jag måste hålla mig still) till mig och sa "Och det tycker jag att du också ska göra"...jag kanske smög mig in en stund på kontoret idag (soffan har fått alldeles förmycket bitmärken efter fyra dar) fixade lite med psalmer och lite dop inför söndagen...Blev idag riktigt påtjatad om att jag ska vila, sitta still och inte göra någonting (vilket inte kan vara vanligt att en chef säger till sina anställda:) ) fast....ah...ok jag ska inte röra på mig, och det är grymt jobbigt:)

Inga kommentarer: