torsdag 15 november 2007

Alla lekar är inte kul

Runt Asarum (av alla platser bl.a.) härjar en sk "lek" där deltagarna får olika poäng för olika saker, slå ner någon, dumpa kyrkans Jesus staty i ån etc....vem har inte skämtat om att få olika poäng för att göra galna saker (a la högstadie humor) men hur dumma får man bli?

Jag är med i en grupp som heter Kristna Liberaler och vid vårt senaste möte diskuterade vi människovärdets varande och icke varande i vår värld. En tanke som väcktes var om amoral verkligen är bättre än dubbelmoral. Den utgår från den gamla "slagdängan": Moral är bra, men dubbelmoral är inte dubbelt så bra. ....vi kan lägga till...men dubbelmoral är dubbelt så bra som amoral? (amoral=avsaknad av moral)

Ett samhälle som inte bygger på någon moral, vad får vi? Människoliven runtomkring vad är de värda för mig? Är de bara "värda" något om de har något direkt med min överlevnad att göra? Vad händer med de människor jag inte kommer överrens med i en amoraliskt miljö. ...Sodom och Gomorra....Hur kunde Gud veta att det inte på något sätt skulle finnas tio rättfärdiga där inom någon dag..något år? (Sodom och Gomorra är två städer som förintas av Gud fastän Abraham går in och försöker "diskutera" med Gud hur rätt eller fel det är att göra det).... varför gick inte Abraham längre än ner än till tio personer...tänk om det fanns sju rättfärdiga eller en?
Tankarna hör ihop med den kommande Domsöndagen...

..vilket osökt leder in på dagens familje/barnledarträff i kontraktet som skedde på Martagården idag. Vår kära pedagog hade bett mig hålla en liten morgonbön...vilket jag sannerligen gjorde... Jag pratade heltenkelt om den kommande DOMEN!

Använde de klassiska bibelcitaten från 2 kor 5:10 (var och en ska dömas och få tillbaka efter vad den har gjort) och ahh...ett ställe från Matteusevangeliet om att kasta de orättfärdiga i ugnen där de ska gråta och gnissla tänder. Min fråga var: ANVÄNDER VI DESSA TEXTER I BARNVERKSAMHETEN?....självklart inte....tyvärr....från Allhelgonahelgen går vi raskt vidare in på Advent...vi glömmer bort att blåsa upp ballonger, blanda saft och baka tårta på Domsöndagen... en dag som egentligen lyser mycket mer av ljus och glädje än både Advent och Jul ihop.

Smålandsposten gjorde det förresten nu för lite sen: Några präster (två eller tre) hade kommit överrens efter ett samtal om Domedagen att: Nu är den SNART här. ...håll i er snart kör vi!

1 kommentar:

Unknown sa...

Här är annonsen:

http://www.smp.se/nyheter/domedag_nara.gm

O kolla vad klockan är :)