tisdag 13 november 2007

Nervös

Jag är nervös. Vet inte direkt för varför...kan vara ett hop plock av lite olika saker.

1. Personalmöte imorn 0900. Var länge sedan jag träffade hela personalen sist och det börjar dra ihop sig mot jul...samtidigt som vårens planer ska börja sätta sig....och Advent...vart drar vi med den?

2. Kyrkoherden och jag ska ha första träffen inför vår gemensamma predikoidé a la "dialogpredikan" till Domsöndagen. ...vad kan jag om den yttersta dagens domslära?

Eller som min äldre bror sa på tåget hem ifrån Uppsala (eller om det var precis innan disputationen) "Va!? Kristi återkomst (Domsöndagens tema)...är det datumet uppskjutet igen eller?"

Det är ju en klockren komentar!

Hur ska jag med trovärdighet kunna predika en närstående domedag?

Svar: DET SKA JAG INTE!

Ser vi på världen idag är vi inte ett dugg närmare än vad vi var för 2000 årsedan att nå fram till en "god" värld. Samtidigt tror jag inte att domedagen låter vänta på sig som en lottovinst "plötsligt händer det" ....eller varför inte...varför inte en -Domsöndan, plötsligt händer det! (blev riktigt sugen att sätta upp en affisch på jobbet med denna "uppmuntrande" texten)

Domsöndan har jag tidigare aldrig predikat på. Inte för att jag inte velat utan mer för att den alltid varit mitt i tentatider och att det är så mycket lättare att istället blicka en söndag fram i tiden, köpa saffran och baka lussebullar till 1:a advent....i år är det därför inte mer än rätt att jag under två veckor får filosofera kring den närstående Domedagen.

Måste erkänna att jag ser fram emot Domedagen. Dagen med stort D. Ser fram emot den på så vis att jag inte är rädd för den utan mer nyfiken. Är helt övertygad om att vilket ö-råd som helst i t.ex. Robinsson är tusen gånger värre än Domen på Domsöndagen. För på den D-dagen är det inte de andra deltagarna, vi människor som är domare, som kan ringa in och ge våra röster till stöd eller förfall...nej domaren heter Jesus och sitter på Guds högra sida. Och han har levt sitt liv åt oss...dvs det finns inget som "jag" gjort som inte skulle släppa in mig i Paradiset. Vi ses där.

Inga kommentarer: