söndag 25 november 2007

Jag har ofta frågor Herre, men så sällan har jag svar

...kommer från Sv.psalm 218, som vi (läs den närvarande församlingen på dagens två gudsjänster) sjöng idag innan jag och kyrkoherden (KH)släpptes lös i vår dialogpredikan.

Predikans idé var att jag ställde frågor och KH svara och utifrån det få en dialog.

Tänkte summera svaren och publicera under PP:n, här kommer några av frågorna:

1. Gick på Amiralens köpcenter i veckan där säger skyltningen att julen redan är här. Plus att på radio spelades det så tidigt som i onsdags ”Julen är här” med Christer Sjögren och Charlotte Perelli.
Efter Allhelgonahelgen…hoppar vi över Domsöndagen direkt in på Advent och jul!?
-Finns det en rädsla för domsöndagen? Varför hoppa över den?

2. Varför har vi domsöndagen? Är den ett hot?


3. Kristi återkomst…när sker den? (datumet verkar ju hela tiden bli framflyttat)


4. Finns det hopp för den som misslyckats? (dubbla utgången, brinnande ugn, rensa bort ogräs, vete, får getter, uppenbarelsebokens sigill)
2 Kor 5:10 ”Ty alla ska vi stå inför Kristi domstol, sådana vi är, och där skall var och en få igen för vad han har gjort under sitt jordiska liv, gott som ont.” Belönar Jesus gott och ont olika?


5. Jesus säger jag är vägen sanningen och livet den som tror på mig ska få evigt liv. Får bara dem som tror på JK evigt liv?

6. Varför dömer inte Gud? Varför är det Jesus?

7. Är Gud en dömande Gud?

8. Hur har kyrkan predikat domsöndagen innan (liturgiska färgerna har gått frånSvart-lila- till vitt(grönt))?


9. Vad gör vi med dessa texter?:Matt 13:49-50 ”Så skall det bli vid världens slut. Änglarna skall gå ut och skilja de onda från de rättfärdiga och kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder.”
+lite innan i Matt står det om ogräset som skall rensas bort ”Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.”
+texter som skilja får från lamm. Uppenbarelseboken där några fått sigill på sig… inte undra på att man kan vara rädd….

Vad kommer hända? Vad kan jag göra ELLER rättare sagt…vad får jag inte göra? (Älska Herren din Gud… men innebär det att om jag inte är i Guds närhet, inte älskar Gud… vad då?) Kan vi förbereda oss?



Dialogen blev såklart olika på de båda ställena vi höll den. Slutfrågan var dock den samma: Finns det friande dom för de som inte tror på Jesus?

2 kommentarer:

Bella sa...

Getter får oväntat besök.... det kan ses här.

http://picasaweb.google.com/martin.belohorka/LesSaints/photo#5136916311576641282

AnnA sa...

Grymt härliga bilder! Varför följde jag inte med???!!! ..kanske ska ta det där dykcertet först?:)