torsdag 29 november 2007

En bra predikant = En bra präst?

Innan jag började läsa till präst tänkte jag aldrig på predikan. Jag vet inte ens om jag brydde mig. Vad spelade det för roll om vad prästen sa de gångerna jag var i kyrkan? Kan inte minnas någon predikan från mitt tidiga kristna liv, utom de där jag själv var med, med ungdomsgruppen eller var delaktig i under konfirmationen.

Är det likadant för min församling?

Någonstanns vill jag inte tro det! Klart de hör predikan... Någonstanns får jag otroligt mycket kommentarer om hur den var idag. Predikan hänger såklart med i helheten, hur bra gudstjänsten var i övrigt om den höll ihop etc. Fast ofta är det predikan som människor på nåt sätt kommenterar, kanske för att den är "enklast" att bedömma.

Men spelar predikan någon roll? Är det så att en bra präst ska kunna predika och att en dålig präst inte kan?

Jag erkänner att jag efter en gudstjänst där jag själv tyckt att jag "lyckats" med predikan kan känna mig lite extra duktig som präst. Gett mig en liten klapp på axeln: Vad du är duktig!

Helt rätt att tänkta positivt kring det man gör...DOCK!!

Jag tror det finns riktigt bra präster där ute som faktiskt inte "kan" predika! Jag tror inte att alla präster är gjorda för att stå i en predikstol. Därför blir det så lustigt att koppla ihop en bra predikan med en bra präst och en dålig predikan med en kass präst. Klurigt.

Inga kommentarer: