lördag 15 november 2008

Andakt MITT i prick!

Idag hade jag andakt i en orgelmusikblandningskväll. I denna andakt tog jag upp kampen med min kära kantor som satt temat "Smått och gott och lite av varje i en salig blandning" dvs en andakt med samma tema:) ...typ alla.

Bestämde mig för att andakten skulle innehålla: Evangelium, berättelse, lördagsunderhållning och melodifestivalen.

Läste en liten del av morgondagens text som handlar om att "himmelriket finns inom er" la till den en berättelse om att Gud gömmer livets hemlighet i våra hjärtan. Med detta tema på hjärtat sjöng jag lite av låten (appropå lördagsunderhållning och melodifestival) "Lyssna till ditt hjärta" DOCK! Jag kom inte på vem/vilka som sjöng denna. Min musikfråga (kantorn hade också en musikfråga så jag var tvungen att kontra) var vem som hade sjungt denna...jag trodde starkt på Perelli, vaktmästarn på Linda Bengtsing. ...vi kom helt enkelt inte på det. Jag lovade att kolla upp detta inför imorgon om jag skulle få för mig att använda denna sången i predikan.
OCH Kanske! La jag till kan vi finna svar på detta ikväll på dansbandskampen etc. OCH! Vad händer! Här sitter jag och spelar spindelharpan och i bakgrunden hör jag "Lyssna till ditt hjärta" på...mycket riktigt Dansbandskampen...lite hjärtdunk blev det allt:)

Imorn blir det som sagt två gudstjänster...och för första gången (tror jag) kommer jag använda två olika evangelietexter i de olika gudstjänsterna (1:a årgången och 3 dje årgången). 1:a årgången till ungdomsgudstjänsten för att jag hittade en idé till en dialog som passade så bra in..så den ska mina två kollegor för göra:) Och den tredje (årets fram till 1a advent) årgång till dopet då jag som ikväll tänkte knyta den till hjärteberättelsen... och att vi inte kan springa omkring som yra höns och leta efter Guds rike...för vi bär med oss det överallt...och svårast av allt...att inse att andra människor också gör det och bör behandlas därefter.

Inga kommentarer: