torsdag 13 november 2008

Fem gånger Gud


Har sett teatern Fem gånger Gud idag tillsammans med min kollega K.

Fick upp ögonen för den då några i SKUN skulle gå på den med skolan och det visa sig vara ett gulddrag att också se den. I princip alla mina konfirmander var nämligen också och såg den.

Fem gånger Gud lämnar massor av avtryck. En scen hade räckt till en hel diskussionskväll.

Den handlar om en lärare, fyra elever. Tillsammans har de drama och de får alla spela upp sin dröm...lärarens dröm är t.ex. att de ska spela Shakespears Ett drömspel:)

En av de första replikerna var "Jag kan spela vilken roll som helst men inte bög" riktigt klockren kommentar att diskutera kring. Mina ungdomar vill bli respekterade för dem dom är men skulle mycket väl kunna knäcka ur sig denna kommentar...vi måste tänka lite längre.

En scen som fastnade riktigt i mig var när en av huvudpersonerna syster sitter i sin rullstol och säger "sanningar" till sin syster genom en röst av en annan....ja det är rörigt att förklara...en av de starkaste scenerna...nästan för stark för de ungdomar som var där idag och såg teatern, för när killen som spelar systern mimar de starka orden börjar publiken skratta... som sagt den lämnar många intryck.

Elevernas lärare ville vara i centrum...men i centrum stod mer och mer den helt tysta killen...han som läraren inte ens kunde namnet på. Sista scenen när läraren står på scen i sin dröm och håller tacktal efter att ha tagit emot ett stort pris "Och alla ser på mig!" ...nej det gjorde vi inte....vi såg på den stumma killen bakom dig...han som försvann bakom ridån... mkt stark och bra teater!

Fem drömmar, fem livsöden väl värda att se

Kul att K ville vara med och se den. Jag fick en impuls att det inte vore fel att se den och frågade om hon hade lust. Och det ångrar vi inte

Inga kommentarer: