torsdag 13 november 2008

Tunga dagar

Igår var en tung dag. Möten från nio till åtta på kvällen....och därimellan konfirmander...som iof också är ett möte (vi pratade kring filmen Billy Elliot, om vad som påverkar oss, vad vi gör bara för att alla andra gör det eller för att det är accepterat och vad vi verkligen vill göra!).

Vi har inga arbetsmobiler på min arbetsplats vilket innebär att min arbetsgivare tar för givet att jag ska använda min privata i arbetet...igår fick jag än en gång slåss för att jag inte vill använda min (så mkt att personal etc ska ringa på den för minsta lilla) mobil till att bli uppringd stup i ett på. Jag lämnar ut mitt nummer till sörjande människor, till brudpar, dopbarns föräldrar...människor som måste kunna få tag på mig om det skulle hända ngt...för det ligger i sin natur att kunna få tag på prästen...samtidigt som det är helt fel att lämna ut sitt privata nummer...men vad ska jag göra?...det slår tillbaka på mig som enskild att jag inte går att nå...det går inte att skylla ifrån sig på sin arbetsgivare inför en sörjande människa som verkligen ville få tag på en...jag har inte hjärta till det.
Förstår inte hur min arbetsgivare kan vara så tjurig på denna punkt att inte fixa så att vi i arbetslaget kan få tag på varandra och att andra människor kan nå oss på andra tiden än mellan 9-12 då expeditionen är öppen...för handen på hjärtat sitter jag inte ofta och lurpassar på min telefon på kontoret...jag gör större nytta ute på skolan, i samtal med människor etc.


Igårkväll bar de också ut datorn...idag fick jag tillbaka en diskett med lite word och outlookfiler...tänk hur det kan gå. Kändes som nyss att datorn fungerade precis sådär jättesegt och kasst som alltid. Saknaden är "stor"....fast det (ironin) är inte helt sant förståss för jag behöver verkligen en dator. Har begravning imorn och vet t.ex. inte hur jag ska skulle kunna ha en handskrivet griftetal...nä jag är beroende av min datorutskrift.
Som tur är har jag även en privat dator och skrivare som nu får tjäna (som många gånger förr då min arbetsdator varit för gammal (10 år) för att ta emot de flesta programmen) som arbetsdator....hur mycket ska jag som anställd släppa till till arbetet: datorn, mobil, hus, hem, fritid...ja det kanske är lika bra att ställa in säng och kudde i kontoret också:) (ja jag är kanske lite bitter men jag tillhör den generationen där dator och telefon inte är ngt problem/ngt konstigt utan är en möjlighet till att utföra ett mer kvalitativt och kvantitativt arbete)

1 kommentar:

Jeez sa...

Det värsta är ju att en mobil inte kostar församlingen särskilt mycket i det stora hela. Jag tycker att du ska ta ut en hyra för slitaget av din privata mobil :-) utöver de eventuella samtal du måste göra på den och få ersättning för (och som kostar mer i adminsitration än vad ett abbonemang kostar om man räknar på det).