lördag 15 november 2008

Lördagsmusik

I eftermiddag vid fyra har kantorn i församlingen bjudit in till en "Smått och gott och lite av varje i en salig blandning" i kyrkan. ...mitt i detta är det meningen att jag ska hålla en andakt. Lite förvirrad av titeln frågade jag S vad den röda tråden kommer vara:) Det var kanske lite för mycket begärt eftersom den röda tråden är just ett samensurium av olika stilar, år, rytmer etc.
Jag hade väldigt gärna gjort denna lördagseftermiddagsmusikstund till en gudstjänst(skillnaden mellan en andakt och gudstjänst är i stort sett fader vår och trosbekännelsen). Mycket just för att jag tycker att det läggs lite mycket krut utanför gudstjänsten men kanske inte lika mkt i den (vissa söndagar ska tilläggas)...dvs...när det händer ngt extra....varför kan vi inte ha det i en gudstjänst? (Okej...Jag har en liten dåld agenda där jag vill ändra attityden till att ordet gudstjänst ska få klinga lika positivt som glass, andakt, musik etc).
Å andra sidan är det grymt trevligt att det annordnas lite olika grejer för olika smaker. För en del människor är trösklen till att komma på en gudstjänst för hög men till en musikupplevelse inte lika svår att ta sig över (därför just ändra denna attityd!).
....okej en andakt med tema "Smått och gott och lite av varje i en salig blandning" står på dagens att göra lista...liksom den där uppsatsen...plus morgondagens två gudstjänster. En Gudstjänst med dop (två barn) och en ungdomsgudstjänst på kvällen. Riktigt inspirerande helg.

Inga kommentarer: