lördag 22 november 2008

BUN i onsdags och nattvard med konfirmanderna

Har knappt varit hemma denna veckan och därför inte hunnit skriva om vad som hänt. Nu en tanke från onsdagens nämndmöte.

Vi hade inte många frågor på dagordningen men mötet innehöll mång och långa diskussioner istället. En av de frågor som diskuterades länge var uthyrningen av lokaler (idrottshallar, slöjdsalar etc.) till friskolor, ideela föreningar etc. Vi var eniga kring hyran för friskolor, företag etc. men inte kring frågan hur hanteringen skulle se ut för de ideela föreningarna. För mig är det lustigt hur en lokal kan kosta olika beroende på vem du hyr den av. Hyr du av barn-och ungdomsnämnden eller utbildningsnämnen eller för den delen kultur och fritidsnämnden är hyran olika. För mig var denna frågan inte en fråga om kostnaderna utan en fråga om enhetlighet. Samordna uthyrningen och framförallt förenkla den. Och vill en klass ha disko i matsalen ska inte det kosta skjortan! Medborgaskolan etc ska också kunna nyttja lokalerna, det är ju våra (komuninvånarnas) lokaler!
Däremot var detta mötet likt många andra möten i nämnden drabbat av ett hårt debattklimat. Jag har många gånger avstått från att delta i debatten för att jag inte vill vara med i detta oschysta spel. I onsdags kunde jag dock inte hålla tyst längre. Det känns inte rätt att behöva sitta och känna att man (läs kvinna) inte vill gå in i debatterna. Och när ordförande ber om att vi ska hålla oss till sakfrågorna men detta fortfarande inte tas i beaktning, ja då var jag tvungen att säga till. Jag sa till P att jag inte tyckte om hur han betedde sig i nämnden, att jag mår illa och det svartnar för mina ögon av alla personpåhopp (se under P:n)


Onsdags eftermiddag däremot var mycket trevligare! Vi pratade kring nattvarden med konfirmanderna, vad den kan betyda etc. Många av våra konfirmander har redan tagit emot nattvarden och därför var det bra att kunna prata om det. Vi firade också en veckomässa tillsammans.
Något av det bästa med att ha konfirmander är att jag hela tiden får tänka till kring fundamentala kristna begrepp och beteenden. Vad innebär nattvarden? Varför tar vi nattvard? Hur gör vi när vi firar nattvard? Tyvärr har jag det inte klart i huvudet hur det var för mig första gången jag firade nattvard. Det måste varit någon gång under konfirmationen eller i någon mässa innan dess som vi i ungdomsgruppen kanske medverkade i. Det jag minns iallefall det var att det tog några år innan jag började förstå det stora i att ta nattvarden t.ex.: ta del av Jesu liv: Det eviga livet och Guds förlåtelse...saker jag fortfarande jobbar med att förstå och fördjupa...för innerst inne är det ett mysterium.

Jobbade kvar lite i onsdags och var inte hemma förrän runt nio (saker tar längre tid utan dator)...inte bra för den påbörjade vinterträningen...och nu är jag till på köpet småförkyld...ah...vissa straffar Gud direkt:)

Inga kommentarer: