måndag 31 december 2007

23 timmar och 8 minuter kvar...

Sen blir det omskärelse!

Jepp för på årets första dag...dvs...den åttonde dagen efter Jesus födelse tog Jesus föräldrar: Maria och Josef sin son Jesus för att omskära honom. Det och lite till , bl.a. kring IHS och framförallt det bästa och roligaste nyårslöftet jag någonsin hört tänkte jag predika om på tisdag...iallefall som det ser ut just nu.

Kom att tänka på den konfirmandförälder som kom fram till mig efter en av juldagens julottor (han hade varit på julspelet klockan 11 på julafton tillsammans med sin son) "Ja, jag ska nog ta E till ett stall och utbilda honom lite" Jag hade nämligen "råkat" vara på hans son med lite frågor kring "Brukar du ta med dig guld till stallet?" Och det visar sig att E inte minns att han någonsinn varit i ett stall. En obetalbar kommentar är också från julspelet. Efter när vi är påväg att lämna bänkarna kommer en liten kille fram till mig: "Du jag har inte skrivit någon önskelista" -Nämen ojdå...tror du verkligen att tomten kommer idag då? "Ja! För jag skrev en inköpslista istället!"

Imorn är det inte bara årets sista dag...ah...vad skulle jag egentligen gjort och inte gjort detta år ...utan det är också en dag då jag tänkte ha lite fest här hemma hos mig (såklart en väldigt lugn och städad tillställning då jag redan klockan 1600 nästa dag ska hålla gudstjänst i kyrkan), en tanke slog mig dock nu ikväll....vad finns det för nyårslekar?....Ska nog klura ut en och annan...inte minst ska Jesus få vara med på något hörn (t.ex. den omtyckta leken a la "Sätt svansen på bocken" till "Sätt Jesus på korset" ...eller något om omskärelsen...så se....nä usch det tar jag tillbaka...ska genast tvätta tungan och gå och få lite skönhetssömn) Amen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte fel högtid för att sätta Jesus på korset?

AnnA sa...

Sant....fast det här med att omskära små söta åttadagars bebisar känns nästan lite mer absurt...i min tradition sätts Jesus mycket hellre på korset:)