fredag 14 december 2007

Utforma din egen begravningscermoni

Det är Advent, det är Advent. Jepp det är det sannerligen: jag drömmer om lussesånger, jag tänker i lussesångebanor och det enda jag gör nuförtiden är att gå i olika lussetåg:)...nä riktigt så illa är det inte. Vist är det Advent, Luciatider fast det har inte fått mig att tänka mindre kring begravningar utan snarare mer...iallefall just idag mest pga. att jag precis har haft begravning.

Igårkväll diskuterade jag med en vän som funderar på att gå ur Svenska Kyrkan. Efter ett tag kom vi in på ämnet begravning och jag frågade honom vilken sorts begravning han nu hade tänkt sig när han inte längre skulle vara med i Svenska Kyrkan.

-Va!? Får man inte begravas i Svenska kyrkan när man har gått ur?

...kan tänkas som en självklarhet för alla människor i Sveriges avlånga land att få en "vanlig" kyrklig begravning. Men inte! Människor som aktivt väljer att inte vara medlemmar av Svenska kyrkan borde respekteras för sin vilja och inte tvingas inom en organisation man valt att inte vara med i. dvs. icke medlemmar begravs i regel inte med en "vanlig" kyrklig begravning.

Sen finns det en myt som säger att du mer kan välja själv och utforma din egna begravning om du väljer att göra den borgligt...enligt mig en myt! Idag har jag t.ex. haft begravning med av de anhöriga en egen smyckad kista, cd musik och självvalda psalmer etc.

Däremot tror jag att vi i framtiden kommer se ett ökat behov av att utforma olika begravningscermonier som inte är Svensk kyrkliga i Sverige. Pratade med en beteendevetenskapsproffessor i Lund i dag (telefon...jag har ju varit i kyrkan nästan hela dan) och hon ser att 2014 kommmer den första generationen myndiga personer som inte är födda in i ett medlemskap i Svenska kyrkan. dvs innan 1 jan 1996 när du föddes blev du automatiskt medlem, idag är det dopet som är medlemsgrundande eller att du själv tar kontakt och vill bli medlem.
Cermonier som utförs borgligt behöver enligt min mening inte bli mer eller mindre religiösa än de kyrkliga. Ibland kan det t.ex. vara så enkelt att den avlidne inte hade någon bra relation med prästerna i den församlingen etc. Dock är vi präster inte beviljade med att få utföra borgliga cermonier...dvs vill man att en präst ska döpa, viga, begrava etc. är det till att vara medlem:)


Cd-musikens vara eller icke vara i begravningssamanhang är nästan en historia för sig:) Själv har jag en upplevelse från en begravning med personligt vald cd-musik som är en av den bästa begravningsupplevelserna jag haft!Min kantor här i församlingen berättade att ett av skälen till att inte använda just cd-musik är att musiken för alltid kan bli förknippad med begravningen....tänker vi till ett steg lite längre i denna argumentation borde vi inte ha någon musik på begravningar:) Nä jag kan förstå att låtar etc kan bli förknippade med en vis känsla...fast hur det skiljer sig från de instrumentala styckerna, psalmerna eller solosångerna vi så gärna stoppar in som är "live" har jag inte riktigt fått kläm på än:)

2 kommentarer:

Anna sa...

Min farfar begravdes borgeligt och det var en jättefin ceremoni som en kvinna från fonus höll. Han hade skrivit ned precis hur han ville att det skulle gå till så jag tyckte att det var ett jättebra sätt för oss att ta farväl av honom.

AnnA sa...

Helt super! Önskar att fler personer skrev ner tankar kring hur de skulle vilja sin begravning.

För många anhöriga är ångesten stor inför begravningar för det finns så pass många val för de dem att göra...om de inte fått några hintar av den avlidne.