onsdag 26 december 2007

När klockan visade 0500...då va jag inte kaxig...

När min gamle far sen 0505 kom och knackade på dörren för att riktigt försäkra sig om att jag var vaken...var jag inte heller så kaxig.

Kaxig blev jag först runt 0645 då julottans predikan satte igång...är inte det ett mirakel att jag varit uppe 0500 och är i kyrkan 0600 och sjunger Introitus 0630 och kan prata vid 0645...JO! Det är ett stort mirakel!....förstår inte dessa ultrakristna människor som är så hängivna i sin tro att de frivilligt går upp apa tidigt...helt sjukt...men mysigt och fint var det iallefall på något vis.

NU är verkligen julstressen över! Idag har jag inte ens brytt mig om att byta om från pyjamas till något annat...det är att slösa onödig energi, eftersom jag inte tänkt ta näsan ur dörren förän det är dags att gå och lägga sig igen.

Igår (25 dec=juldagen) satt jag kvar på jobbet till tre för att göra i ordning och fixa för att kunna vara ledig nästan ända fram till nyår (har en predikan nyårsdan...som jag får skriva interaktivt under min "semester"). ...dock vet jag egentligen inte hur smart det var att jobba med de administrativa grejerna efter att ha varit igång hela julafton och sen ottan på juldagen. t.ex:

Brevet till mina helgkonfirmander fick sin början i still med: Edra (finaste, bästa, vackraste, goaste och framförallt ödmjukaste) konfirmandlärare .... Brevet till alla föräldrarna i onsdagsgruppens konfirmander ska vi bara inte tala om...får läsa om det när jag kommer tillbaka till jobbet i nästa vecka...eller vem vet kanske får någon påringning imorn när posten börjar delas ut igen...hm...får börja tänka ut en plan a la "sinnesförvirring pga julföda"

På tal om julföda! Jag har ju ätit kött! Jepp! Tiden och platsen var: Hem hemma hos mina föräldrar kvällen innan julafton! Dan före dopparedagen bjuder nämligen traditionen på julbord hemma hos oss. (dvs vi firar jul kvällen innan jul eftersom vi på julafton alltid varit hemifrån och åkt runt till släktingar etc...vilket passade mig utmärkt eftersom jag tillbringade någon timme ensam i en bil på julafton till och från jobbet). ...dock har detta köttätande denna jul bara bidragit till att jag nu är MER övertygad om att jag gjort rätt som blivit vegetarian...jag har helt enkelt tappat smak för kött.

Något jag däremot inte tappat smak för är dethär med prästeriet! Fy fasen vad härligt det var att fira jul med församlingen!

Julafton
Kl 1000 övar julspel med en grupp helgalna människor och pedagoger.

1100 kyrkan är full (ca 100pers) och julspelet börjar!

1130 i predikan efter julspelet får konfirmand E frågan: Brukar du ta med dig guld, rökelse och myrra till stallet? I vilket jag får svaret: Eh...njä jag har aldrig varit i ett stall.... (sjukt roligt).

1215 sitter i bilen hemmåt mot lutfisken!

1400 Något som kallar sig tomte/pappa delar ut presenter. När han sen själv öppnar sina hittar han bla. en jultalvla från isch 1981 som han själv köpte runt 1981 och som "någon" kanske hade råkat slå in...lite senare i öppningen hittade han med stor förtjusning "Nä men titta vad fin!" en Karlskronalampa...varpå mamma replikerar...mmmm jag kan ta den...och sätter tillbaka den bakom gardinen i finrummet...(sjukt roligt att pappa inte ens kände igen den...det är presenter det:) )

1600 Sätter mig i bilen mot jobbet

1700 Julbön!

1800 i bil hemmåt igen...på radion spelas något mkt märkligt program "Fråga tomten" ...jag blir jättesugen på att ringa in...dock kör jag bil och måste hålla mig i skinnet

...vi åker till släktingar och är hemma runt 2130.

2200 Jag försöker piffa upp julottornas predikan...det går sådär.

2230 Jag försöker somna...det går sådär

2330 sova går fortfarande sådär...verkar vara nervös

0030...nä nu måste jag somna...går sådär.

0500 klockan ringer....känns sådär

0630 Julottan börjar! Känns kanon!


...nästa år får det nog bli midnattsmässa istället...det är både mysigt och mycket välanpassat för en morgontrött själ.

Imorn ska jag såklart än en gång sova ganska länge. Plus diskutera möjligheterna att genomföra halva vätternrundan tillsammans med min kyrkoherde med just kyrkoherden...som också är lite av en cykelfantast...med den skillnaden att han faktiskt kan cykla...

1 kommentar:

Malcom sa...

Jag uppskattar också midnattsmässa istället för Julotta.
Jag var i Gagnef på natten istället för att höra och se dig.
Nästa år kanske jag skall överväga att åka lite längre, verkarka ju vara värt. Ha det så länge/ Malcom