fredag 14 december 2007

Sancta Lucia, Sancta Lucia

Grym kritisk punkt i denna sång...är det första gången vi sjunger versen och ska gå ner sista tonen...eller är det andra gången och vi ska gå upp? Tonerna funkar sisådär ihop:) ...fast jag funderar på att ikväll göra likt minior/juniorerna och ta den översta tonen alltid så träffar vi åtminstone hälften av gångerna!

Mina kära ungdomar i ungdomsgruppen har börjat lära känna mig mer och mer...inte minst mitt beteende i olika sammanhang, t.ex: Jag kan inte skriva Luciasångens namn UTAN måste skriva första orden på sången annars kan det gå riktigt illa, jag lider av en tidsoptimism som innebär att jag alltid kommer hinna allt jag planerat oberoende tidsmarginalerna...ofta ska tilläggas saknas en rejäl tidsplan...men optimismen saknas aldrig:)

Tidigt i morse, halv sju begav jag mig på cykel mot stadens stora sjukhus. Såklart kom jag inte riktigt iväg halv sju (rejäl överdrift) däremot runt kvart i...vilket gjorde att när jag fruktansvärt svettig och varm anlände fem över sju var alla ungdomarna redan på plats (dvs klassisk tidsoptimism). Sen gick vi runt några varv på medicinmotagningen och sjöng för det trettiotal anstälda som hade lussefika. Riktigt mysigt och trevligt.

Ikväll blir det stort luciatåg här i kyrkan. Längesedan jag gick luciatåg...ångrar inte för en sekund att jag frågade mina ungdomar om jag fick vara med och sjunga...undrar om dom ångrar sitt positiva svar:) Nä det tror jag inte, vi har det riktigt trevlig, tillochmed apa tidigt en fredagsmorgon.
....undrar när luciatåges exiterande i kyrkan ifrågastätts liksom tomtens? Liksom tomten nästan slutat förknippas med det kristna helgonet St:Nicolas och kyrkan!?...kanske helgonet Lucia också snart är för komersiellt för kyrkan att hålla fast vid.... JO jag är lite bitter över att kyrkan inte mer står på sig och visar "Titta! Dethär fina har vi varit med och skapat. Ha kul, festa och dela presenter med varandra...och för Guds skull kalla det inte synd när ni har roligt inte minst under kristna högtider!" (nästan så jag vill ändra poängställningen tomten-Jesus till 1-1)

...nu ska jag springa ner till kyrkan och leta rätt på mina vita tubsockar som jag på nåt sätt tog av mig inför begravningen men måste lämnat kvar där...hm...hur svårt kan de va...

Inga kommentarer: