tisdag 11 december 2007

Och när det fjärde ljuset tänds..vad händer då?

TOMTEN KOMMER!!

Barntimmegruppen (ca 10 barn) nästan hoppar upp från golvet...för de kan ju svaret på frågan: Julafton, tomten. (Det är barntimmeavslutning ute på ön ikväll)


Jag har tänt två ljus i adventstaken...tänk att det bara är två söndagar kvar tills vi ska tända alla fyra...och då är det bara några timmar kvar till julafton.

Tomten, snö, klappar, önskelistor...ja barnen hinner nämna detmesta innan de börjar förstå vad jag är ute efter.

Jag visar bilder på en kvinna, en man och en ängel. Nu! Nu börjar barnen förstå. De ropar:

JESUS!

Det är Jesus födelsedag då de fyra ljusen tänds.

Tillsammans tar vi oss igenom julevangeliet. Josef och Maria färdas från Nasaret till Betlehem inte i en bil (bot, flygplan, kamel, häst, cykel, trampcykel etc) utan på en åsna. Väl framme bor de inte på något fint hotel utan i ett stall. Till stallet kommer hedarna, fåren, de vise männen med sina gåvor till det lilla lilla söta Jesusbarnet.

Sen kommer jag med min sista fråga: Och när det fjärde ljuset tänds...vad händer då?

Barnen ser på mig och skriker: TOMTEN KOMMER

Kan man annat än älska dem? Jag ger mig Tomten-Jesus: 1-0.

Inga kommentarer: