torsdag 6 december 2007

Tack och lov för ägg, fisk och vörtbröd

Min pappa har idag fått mig att förstå att när jag bodde hemma åt jag minsann inte vörtbröd. Ikväll däremot har jag ätit vörtbröd så det står härliga till!

Första julbordet är avklarat och det med "köttets vänners" avsky eller "icke adekvat genomfört" som slutresultat. dvs: jag åt inte kött!



En vän till mig sa innan kvällen skulle börja:

"Äsch det är ju snart jul, klart du får äta kött, synda lite"

Ja ja...så var det dethär med synden...Grrr!...Synda för mig är deffinitivt inte en fråga om att äta kött eller inte.

Synd har inget med mitt normala matintag att göra. Det är inte så att Gud tycker om mig extra mycket om jag är vegetarian eller lite mindre om jag skulle ätit kött ikväll. Jag är inte den som står likt Tjorven i Saltkråkan framför jordgubbstårtan och ber "Gode Gud, får jag ta en tårtbit till" (Gud och jag har framförallt banalare diskussioner:) ). Synd är som min käre kyrkoherde brukar säga: bortvändhet från Gud (när jag får tummen ur och skriva svaren på domsöndagens dialogpredikan kommer denna syndiga tanke finnas däri)

Hm skulle just nu vilja klassa mig som en ickemilitantvegetarianmilitant...som att springa ifatt "de" militantaveganerna ta dem i famnen och säga: Du behöver inte vara arg, du får göra som du vill, det är ditt val!...vill du ha lite vörtbröd?:)

4 kommentarer:

Anna sa...

Kan man annat än att älska dig? Jag skrattar minst en gång varje gång jag läser ett inlägg från dig, men oftast flera gånger. Om det beror på dina tankar om världen, gud eller dina små härliga stavfel det är skit sak samma. Kontentan är att du gör mig glad och jag känner mig lyckligt lottad att få känna dig =. Vörtbröd...*fniss*

AnnA sa...

Vörtbröd? Jag fattar inte? ...springer efter ordboken

och du..."Det är inte jag det är DU!" Du är härlig och grymt inspirerande!

AnnA sa...

Pah! Vörtbröd stavas ju vörtbröd! (typiskt mig att tro att ett ord måste vara felstavat:) )

Ordboken ger: Vörtbröd- bröd med inslag av vört.

Logiskt

Anna sa...

Det var inte att du stavade fel den här gången. Det var mer meningen och bilden jag fick i huvudet när du springer efter en vegan med en vörtlimpa. Det var otroligt komiskt.