fredag 21 december 2007

Har ni stökat? Ja nu är det slut på det!

Idag den 21 december är det Thomasdagen. Det innebär inte bara att min kyrkoherde kanske råkar ha namnsdag (om han nu möjligtvis skulle heta Thomas) för det innebär också att julfriden infaller!

Jag och kyrkoherden delade på de fyra skolavslutningarna vi hade i kyrkan idag. Jag tog de två första och han de två andra. När han skulle ha sin sista gick jag också ner till kyrkan för att sk "spionera"...eller för att sk. öva med kantorn inför julottan efterråt.

Och på sin skolavslutning frågade kyrkoherden barnen om de hade julstökat hemma? Om det var så att de höll på att pyssla? Barnen ropa JAaa, det gör vi! Bra svara kyrkoherden. För nu är det slut med det! Idag ska allt vara klart och julfriden infinna sig!:)
Han pratade en hel del om de gamla traditionerna kring julklapp och så dethär med julefriden. Riktigt kul att höra.

Fick tillslut ihop mina två avslutningar och jag måste säga att det var grymt roligt! Barnen bara lyser av blåtta tanken på jullov

Därmed är idag första steget taget mot att verkligen sätta sig ner och få bukt på: Julaftons julspel, julbön och juldagens två julottor(....varför måste de vara så tidigt på morgonen för?). Har nästan lite koll på julspelet och julbönen. Julottorna däremot har inte riktigt fått plats i mitt huvud innan, fast med avslutningarna bortplockade ska det idag bli en rivstart (förhoppningsvis).

Glöm inte: Nu är julstöket över...börja frida!

Inga kommentarer: