måndag 3 december 2007

Svampplockaren

Till gårdagens predikan hör en liten berättelse som jag kallar svampplockaren. Det är en av mina små favoritberättelser som jag plockar fram lite då och då.

Frågan som ställs innan berättelsen är VARFÖR? Varför behövde Gud födas som människa? Varför behöver Jesus födas? (dvs passar ganska bra in i Adventstid-juletid)

I förrgår under jultemadagen med konfirmanderna fick de just frågan: Varför? Inte alltid en så lätt fråga att svara på.


Svampplockaren: (fritt berättat)

I skogen gick svamplockaren. Hade en svampkorg i sin hand och hoppades på att hitta massor med svamp.

Rätt som det var hittade svamplockaren där på stigen en stor myrstack. Satte ner sin svampkorg och ställde sig att funderada. -Hur har en myra det egentligen? -Undrar hur det är att vara myra? -Hur ska jag kunna fråga, prata med myrorna för att få svar på mina frågor?

Svamplockaren funderade på om han skulle kunna sträcka ner en hand, vifta lite "hallå hallå" och på det sättet få kontakt med myrorna, eller stoppa ner en pinne. ...Nä, det skulle bara göra myrorna fruktansvärt rädda och skapa problem för dem.

Hur ska Gud ta kontakt med oss? Vill vi ha handen nerifrån himlen och en dundrande röst som säger "Tro på mig jag är er Gud!" Är det egentligen det vi vill ha?

Svampplockaren fick ge upp. Det fanns inget sätt att få kontakt med myrorna som människa. För att kunna prata med myrorna behövde svamplockaren själv bli en myra!

Likaså är det med Gud! Gud behöver bli en människa för att riktigt komma oss nära. Gud blev människa för att leva bland oss, prata med oss....även om nu Jesus ord inte alltid är så lättförståeliga...men det är en annan historia.

1 kommentar:

Anna sa...

Vilken söt liten historia!