söndag 30 december 2007

Jag har hittat bermudatriangeln!

Den ligger i Växjö!

Jepp det är sant. Har du väl kommit in i staden hittar du inte ditt mål och framförallt inte dit där du började igen. Om du mot förmodan (efter säg 40 min) hittar ditt mål STANNA på målet. Om du är klumpig nog att tänka "Nä men kan ju inte campa här i hela mitt liv" är det klippt igen. DET GÅR INTE ATT HITTA UT!

Jag tror på Gud men inte på Växjös statsplanering...jag fixar den helt enkelt inte...helt sjukt.


Kan meddela att jag just nu är helt utvilad såhär lugnet efter stormen och innan den kommande stormen med nyår/trettondag.

Har idag börjat inse att jag på tisdag klockan fyra har en gudstjänst på nyårsdagen. Den gudstjänsten som jag förra året var och spelade in och gjorde ett antropologiarbete på (ett arbete som handlar om att fyra extra gudstjänstbesökare sätts i bänken: en blind, en döv, en rullstolsburen och en stum. Dessa får kan vi säga helt olika upplevelser av gudstjänstens olika delar, språk etc. ...hittade den ihopredigerade filmen häromdagen, rätt söt)

En annan upptäckt är att det just nu kommer in en hel del begravningar (troligtvis för att vi knappt haft några dödsfall under sep-nov)...en problematik för oss som präster är hur vi ska uttrycka våra känslor kring att ha begravningar t.ex. "Ja! Va kul äntligen en begravning" eller "Ah, nä inte en begravning"
Begravningar är något som de flesta präster oavsett inriktningar faktiskt sysslar med. Själv tycker jag väldigt, väldigt bra om begravningar och kan absolut uttrycka mig (i slutna sammanhang) "Ja va kul!"...denna positiva inställning till denna delen av sitt jobb är däremot inte alltid helt uppskattad kan jag tänka mig "VA! Vill prästen att vi ska dö..." ...Nä inte direkt men när det händer (vilket det just nu till 100% fortfarande gör...eller 99,99 inräknad Jesus)
backar jag inte undan, eller känner att det är jobbigt, utan tvärtom det finns en oehörd värme i de möterna jag många gånger får med de anhöriga, ofta oförglömliga stunder.


Nästa gudstjänst efter nyårsdagen infaller sig redan Trettondagen. Då blir det stor musikgudstjänst och äntligen får vi med rätta sjunga: Gläns över sjö och strand!

5 kommentarer:

Bella sa...

öööö.... växjö har ju mycket mer logisk stadsplan än till exempel Lund.... då måste varit bra förvirrad :-)

AnnA sa...

Förvirrad? Jag! Aldrig!?

AnnA sa...

Och föresten hittar jag inte i Lund heller...

Anna sa...

Nä, tar man omvägen via mejeriet i flera år för att man inte hittar, då är man förvirrad och jag skulle hävda att bermudatriangeln finns i ditt huvud.

AnnA sa...

..i mitt huvud...ni menar att jag alrig kommer hitta ut härifrån...